PEDAGOG SPECJANY
mgr Dominika Galińska
CELE:
Stanowisko pedagoga specjalnego zostało utworzone w szkołach oraz przedszkolach w roku szkolnym 2022/2023 jako specjalista w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Pedagog specjalny pełni rolę zarówno wspomagającą, jak i wspierającą.
Celem jego działania jest udzielanie wsparcia dla nauczycieli, realizacja zajęć specjalistycznych bezpośrednio z uczniami tj.: wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja; udzielanie porad i konsultacji rodzicom uczniów, prowadzenie dokumentacji uczniów objętych działaniami specjalistycznymi, współpraca z pozostałymi specjalistami zatrudnionymi w placówce.
ZADANIA DO REALIZACJI:
Konsultacje z wychowawcami grup w sprawach dzieci,
Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych,
Rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu,
Udzielanie wsparcia w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w grupie,
Rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
Określanie niezbędnych do nauki warunków i środków dydaktycznych uwzględniając indywidualne potrzeby dzieci,
Współpraca z zespołem mającym opracować Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny oraz współtworzenie Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia,
Dobór metod i form kształcenia do potrzeb dzieci,
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
NAJCZĘŚCIEJ STOSOWANE METODY W PRACY PEDAGOGA SPECJALNEGO:
Bajkoterapia,
Muzykoterapia,
Arteterapia,
Czytanie globalne (czytanie całowyrazowe),
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
Pedagogika Zabawy,
Metody relaksacyjne.
Dobór odpowiednich metod, następuje po przeanalizowaniu indywidualnej dokumentacji ucznia wymagającego wsparcia pedagoga specjalnego.
89-520 Gostycyn
Sępoleńska 12C